Koľko hračiek dieťa potrebuje?

07.02.2016 12:53

 

Koľko hračiek dieťa potrebuje?

 

Jaroslava  Koníčková
Autor článku

 

Možno si ešte dodnes pamätáte svoju bábiku, ktorú ste tak nesmierne milovali, s ktorou ste spávali a možno ju ešte stále máte niekde tajne odloženú v skrini. Keď ju náhodne zbadáte, tvár sa vám rozjasní a vy sa v spomienkach vraciate do obdobia detstva. V mysli sa vám vynárajú spomienky na situácie, hry, dialógy. A určite sa tiež radi vraciate do čias, keď ste od rána do večera behali po lese, stavali ste si drevené „príbytky“, stretávali ste sa s kamarátmi na tajných miestach, odkiaľ ste pozorovali okolie a plánovali ste krásnu a nevšednú budúcnosť. Fantáziu ste vtedy mali rozbehnutú na plné obrátky.

 

Dnes sú deti v inej situácii. Dievčatá už nemajú dve – tri bábiky, o ktoré sa starajú od rána do večera. V detských izbách, ale aj v škôlkach sa to len tak hemží nádhernými zostavami hračiek od výmyslu sveta. Sú naozaj nádherné, farebné, nápadité, dômyselne zostavené a väčšinou podporujúce kreativitu detí. Klobúk dolu pred výrobcami, ktorí dokáže takéto úžasné hračky vyrobiť. Poznám oteckov, ktorí sa veľmi radi hrajú s hračkami svojich synov. Radi sa s nimi potešia, pretože oni sami v detstve také nemali, pretože sa nedali kúpiť..

A hoci naše deti majú hračiek veľa, veľmi ťažko sa dá ubrániť tomu, aby sme nekupovali ďalšie. Veď denno-denne sa stretávame s reklamou, ktorá nás presviedča o tom, že práve ďalšia novinka dokáže dieťa nielen výborne zabaviť, ale hlavne rozvíjať v rôznych smeroch. Veľmi ťažko vieme nájsť hranicu medzi tým, čo je ešte únosné a čo je už naozaj zbytočné a v deťoch vyvoláva viac chaosu ako tvorivosti. V minulosti naši rodičia mali problém zohnať nejakú vhodnú hračku. Často, hlavne pred Vianocami, v dlhých radoch pred hračkárstvom čakali na vytúženú chvíľu, keď zoberú do rúk vysnívanú hračku pre svoje dieťa. Dnes je situácia opačná. Výber hračiek je taký bohatý, že rodičia sú často zúfalí z toho, že nevedia, čo deťom do ich preplnenej izby kúpiť. Ani jedna skupina rodičov to nemala a nemá ľahké. Nájsť optimálnu mieru je naozaj náročné. A preto, aby sa rodič mohol pri výbere správne rozhodnúť, mal by poznať druhy hračiek, ktoré sú pre deti určené a ktoré môže bežne kdekoľvek kúpiť.

 

1. Didaktické hračky

Didaktické hračky sú pre dieťa veľmi dôležité, pretože spájajú detskú hru s učením. Hra sprevádza dieťa celým detstvom a počas hry sa dieťa môže veľmi veľa naučiť. Didaktická hračka môže dieťaťu vštepovať nové poznatky, zručnosti, môžeme stupňovať požiadavky na ich tvorivú činnosť, môže rozvíjať ich fantáziu. Čo sa dieťa naučí pri hre, si aj ľahko zapamätá. Didaktická hračka môže dať dieťaťu do života veľmi veľa, preto majú tieto hračky nezastupiteľné miesto. Výber didaktickej hračky treba prispôsobiť veku dieťaťa.

 

Hračky by mali u detí rozvíjať tieto schopnosti:

1.  Predstavivosť

2.  Rozvoj jemnej motoriky a hmat

3.  Zrak

4.  Sluch

5. Čuchové vnemy

6.  Reč

7.  Myslenie

8.  Povahové črty

Medzi najznámejšie didaktické hračky patria:

hračkársky bubon, xylofón alebo iné jednoduchšie detské hudobné nástroje, hrací stolček so zvieratkami, drevené zvieratká z farmy, hračkársky vysávač, koberček s autodráhou, penové puzzle, manipulačné kocky, veže, pyramídy, labyrinty,  viacvrstvová puzzle, hry na rozpoznávanie tvarov,  vkladacia skladačka, puzzle so zvieratkami, jednoduché skladačky, senzorické krúžky, väčšie drevené koráliky a šnúrky, kocky, geometrické tvary, logické hry, mozaiky, dominá, pexesá.

 

2. Hračky podporujúce sociálne hry

Sociálne hry predstavujú hry na niekoho alebo niečo. Deti sa rady hrajú na mamičky, oteckov, zdravotné sestry, predavačky, kuchárky. Dnes sa už deti bežne nestretávajú niekde vonku, väčšinou sa tieto hry hrávajú v materských škôlkach alebo v školských kluboch. Dnes je k dispozícii veľké množstvo hračiek aj na realizáciu týchto hier. Ak žije v rodine viac detí, tak rodičia často aj domov kupujú hračky, ktoré rozvíjajú práve tento druh hrania sa.

 

3. Pohybové hry

Pohybové hry predstavujú rôzne aktivity prebiehajúce hlavne na detských ihriskách, v telocvičniach alebo v prírode. Aj pri týchto hrách sa dá využívať množstvo športových potrieb a pomôcok. Či už sú to lopty, švihadlá, bicykle, tenisové rakety, rôzne loptičky a podobne.

Z uvedeného vyplýva, že najlepšie zo všetkého je uvedomiť si, ktoré hračky dieťa doma má, ktoré mu ešte chýbajú a podľa toho sa pri nakupovaní zariadiť. A tiež je veľmi dôležité uvedomiť si, ktoré druhy hier preferuje a s ktorými by sa malo ešte zoznámiť. Nie je dobré venovať sa napríklad len didaktickým hrám. Dôležité je formovať aj sociálne zručnosti v kolektíve detí pri rôznych sociálnych hrách a celá rodina sa najlepšie zabaví pri pohybových hrách. Najlepšie zo všetkého je chodiť čo najčastejšie do lesa a ukázať deťom, že zabaviť sa dá aj bez hračiek.

 

Tiež si treba uvedomiť, že nie vždy drahé hračky lepšie stimulujú rozvoj dieťaťa ako hračky jednoduchšie či lacnejšie. Niekedy je to dokonca naopak. S obyčajnou bábikou si dieťa dokáže predstavovať rozličné situácie a často vymyslí množstvo rôznych príbehov. S bábikou, ktorá chodí, rozpráva, vydáva rôzne zvuku sa často hra obmedzí len na stláčanie rôznych tlačidiel. A možno si spomínate na svoje detstvo, keď obyčajná palica mohla byť puškou, hokejkou, lopatkou či mečom. Stačila vám pri tom vaša fantázia. Ani dnes nie je na škodu, keď majú deti k dispozícii takéto jednoduché predmety. Ich kreativite to len prospeje. A nemusíte sa trápiť ani v prípade, že vaše dieťa má menej hračiek ako dieťa u susedov. O nič neprichádza. Ba dokonca si ku svojim hračkám vytvára hlbší vzťah. Pre harmonický rozvoj dieťaťa je dôležité, aby si vyskúšalo viacej druhov hier i hračiek. Poznám mamičky, ktoré rôznym spôsobom experimentujú v detskej izbe s hračkami. Niektoré hračky na určitú dobu odkladajú z izby. Keď sa k nim po dlhšej dobe deti dostanú, sú im vzácnejšie, ako keby ich v detskej izbe mali stále na očiach. Niektoré deti, keď majú obrovské množstvo hračiek, nevedia sa ani hrať. Cítia akúsi presýtenosť, nevedia si v nich udržať poriadok a nemajú prehľad. V takomto prípade je potrebné ponechať v izbe len minimálne množstvo hračiek. Väčšinou sa deti opäť začnú hrať. Veľké množstvo hračiek vytvára v detskej duši chaos a dieťa sa môže dostať do stresu. Často uteká od jednej hračky k druhej, nie je schopné ponoriť sa do hry.

 

Najkrajšie zo všetkého je, keď rodičia vidia svoje dieťa plne ponorené do hry, keď naplno prežíva prítomnosť, keď sa so zaujatím hrá. Vtedy na vlastné oči vidia, že urobili dobre, že pri výbere hračky trafili do čierneho.

 

Čítajte viac článkov pre rodičov predškolákov na portáli                 o vzdelávaní a sebarozvoji 

www.eduworld.sk

 

 

—————

Späť